biruchiyart.com.ua


  • some text


 



УКРАЇНСЬКІ ПЛАКАТИ ВОЄННОГО ЧАСУ

благодійна виставка сучасних українських художників

 

222 E 46th Street, Manhattan, New York, NY.

https://www.ukrainianposter.com

 

 26 вересня в Нью-Йорку відбулась благодійна выставка «УКРАЇНСЬКІ ПЛАКАТИ ВОЄННОГО ЧАСУ» за участі 10 українських митців, графіків, авторів колажу та леттерінгу, що продовжують працювати і створювати мистецтво під час війни, тлумачити правду про воєнні злочини, що коїть росія на території України після вторгнення 24 лютого 2022 року.

150 українських плакатів воєнного часу вперше в США представили відвідувачам у центральній частині Манхеттена в приватному галерейному просторі Майка Дуплера (Michael Dupler) одночасно для боротьби із російською пропагандою і для збору коштів для придбання спеціального медичного обладнання до Комунального некомерційного підприємства МОЗ України «НІЖИНСЬКИЙ МІСЬКИЙ ПОЛОГОВИЙ БУДИНОК» у Чернігівський області (вулиця Московська, 21-А, м. Ніжин). Захід відбувся за підтримки Генерального Консульства України в місті Нью-Йорк та благодійного фонду «Help Ukraine Center USA» (Нью-Йорк, США).

До експозиції увійшли роботи авторів, що роками співпрацюють із міжнародним симпозіумом сучасного мистецтва BIRUCHIY («Бірючий») – найбільшою та найпотужнішою мистецькою резиденцією України, що існує з 2006 року і за 17 років існування об’єднала понад 300 авторів і 14 арт-груп з 19 країн світу. А також, роботи молодих художниць, твори яких було відібрано кураторами Національного Центру «Український Дім» для участі в однойменному проєкті, що нещодавно було представлено в Києві.

«Принципово важливо показувати наше актуальне сучасне мистецтво світу що рефлексує на жорстокі події сьогодення: криваві вбивства, тортури, знущання над жінками, дітьми та полоненими, руйнування та знищення наших міст, відвертий геноцид українського народу – коментує кураторка проєкту Олена Сперанська, директорка міжнародної резиденції сучасного мистецтва BIRUCHIY, віце-президентка ГО «Спілка Дослідників Сучасного Мистецтва» (Київ, Україна) – Ми всі бачимо як армія РФ щодня бомбардує українські міста, йде постійне нагнітання і залякування використанням ядерного та хімічного озброєння. Системно руйнується інфраструктура: школи, дитячі садки, лікарні, спортивні комплекси і дома культури.

Злочинний апарат пропаганди працює на створення «залізної завіси» для власних громадян, на приховування правди та перетворення її на «машину по виробництву фейків» та запудрювання мізків. Але це вже перестає працювати на їх територіях і ми бачимо це через хвилю протестів проти «часткової» мобілізації та тисячі вбитих окупантів на території України. І це заслуга всіх українців, як керівництва держави, відважних хлопців з ЗСУ що блискавично контрнаступом звільняють окуповані території, простих цивільних, так і саме діячів культури. 

Ми працюємо на культурному фронті щодня. Ми боремось з кремлівською пропагандою.

Тут, в Нью-Йорку, ми вирішили розпочати виставковий процес саме з плакату, адже мистецтво плакату з самого початку несло функцію заохочення до конкретних дій. За латинською placatum – це повідомлення, свідоцтво. В Древньому Єгипті, Греції та Римській Імперії плакати використовували здебільшого з інформаційною метою, для анонсування спортивних подій, загальних зборів громад та ін. У XIII столітті на заході сучасної Великобританії почали з’являтись перші графічні релігійні плакати, на яких наносили молитви та інформацію про церковні заходи. На початку XVI століття Німецькі гравюри вже виконували конкретну агітаційну місію і мали назву «летючі аркуші». Розквіт плакату в сучасному розумінні прийшов на часи Першої Світової Війни, коли його стали конкретно використовувати в сучасному значенні – пропаганді.

Нацистська Німеччина та Радянський Союз під час Другої Світової використовували плакати в якості інформаційного протистояння і продовжували це робити досить довго аж до кінця Холодної Війни. В 60-70-х роках XX сторіччя плакат розквіт завдяки Італійському кіно через художників Альфредо Капітані (Alfredo Capitani), Луїджі Мартінаті (Luigi Martinati), Ансельмо Бальєстер (Anselmo Ballester) та Ерколо Бріні (Ercole Brini). Але саме в Сполучених Штатах Америки стався справжній «бум плакату» що зазначили відомі художники Кіт Гарінґ (Keith Haring) та Гран Ф'юрі (Gran Fury).  На самий відомий американський постер в світі з тезою “We Can Do It!” (“Ми можемо це зробити!”), що був створений Говардом Міллером (Howard Miller) у 1943 році для Westinghouse Electric з метою підтримання бойового духу жінок-працівниць, досі відомі художники світу продовжують створювати оммажі і використовувати в різних медіа. У нас на виставці також, однойменний постер Олександра Грехова (Київ) зазнав символізму боротьби України проти російського окупанту».

Настя Гайдаєнко (Київ) представила роботи – символи жіночності, міцності духу та психологічного стану під час війни – «У мирному житті в мене була професія художника-постановника. Я створювала декорації, а малювала для задоволення у вільний час. Від початку війни було багато переживань. Творчість допомагала мені всі ці емоції виплескувати в ілюстрацію. Все, що накопичувалося, вся злість, печаль, сум –  відбивалися в них. Це як психологічна і арт-терапія, але с згодом я впевнена будуть ілюстрації посвячені нашій перемозі, радості та процвітанню нашої країни».

Київський ілюстратор Олександр Грехов (Київ) показав свої іронічні сучасні плакати, що було створено під час війни та роботи з циклу «Квантовий стрибок Шевченка» за яким відомий письменник постає в різних іпостасях через часові межі і різні культурні явища – «Ми звикли вважати (дехто іронічно, а більшість – всерйоз), що хліб, вишиванка, калина, гопак і пісня символічно трактують нашу українську ідентичність. Від них вже рукою подати до культурного коду нації – Тараса Шевченка. Його продовжують згадувати і цитувати в часи сум’яття та непевності (тобто регулярно), хоч за двісті років він з живого артиста-авантюриста перетворився на ідеологічний пам’ятник боротьби з недолею. Проект «Квантовий стрибок Шевченка» – це сплав вільнодумства та науки, це спроба осучаснити старе та архівувати популярні культурні образи. Це мандрівка у часі, просторі, вимірі з українським Вергілієм – Тарасом Григоровичем, це незабутній «тріп», де глядач бере на себе роль самого Шевченка».

Графік та дизайнер, численний переможець конкурсу «Стоп Цензура» у різні роки Микола Гончаров (Київ), що наразі знаходиться в Києві в стані реабілітації після подвійного інсульту, передав для виставки в Нью-Йорку свої плакати над якими працював ще з початку війни на сході України у 2014 році. Під час повномасштабного вторгнення Микола щодня створював нові плакати рефлексуючи на жорстокі події, політичну пропаганду та дії аґресора.

Закентій Горобйов (Київ) – графічний дизайнер, художник, автор леттерінгу та шрифтів, лектор приватних навчальних закладів КАМА, Apollо, Арт-і-Я та володар найвищої нагороди з дизайну Red Dot за проєкт «Парк корупції» (в команді HOOGA) у 2019 році показав свої постери з серії Be Brave!, А також вже досі відомі роботи «Крокоборос», «Росія монстр» та «Together Happy!».

Катя Лісова (Київ) представила роботи з серії діджитал колажів «Сила пам'яті» – «Серія створена у форматі поєднання растрової і векторної графіки. Кожна з робіт оповідає про трагедії різних міст та селищ, що постраждали у ході війни, серед них Маріуполь, Ірпінь, Бородянка, Сковородинівка, Харків, Одеса, Київ, Чернігів. Всі роботи утворені з фрагментів світлин, як тих, що супроводжували хроніку перебігу вторгнення російських військ в Україну, так і старих фотографій українців, що мешкали в регіонах, де відбулися або тривають бойові дії, ці елементи «зшиті» зображеннями орнаментальних частин із традиційних рушників. Деякі з робіт зображують рушник — насичений символами атрибут, який супроводжував людину від народження до смерті».

Даша Подольцева (Київ) э українською графічною дизайнеркою та художницею з Києва,  співзасновницею урбан-графічного проєкту Серія__ про українські панельні будинки. До експозиції увійшли роботи, які побували на антивоєнних мітингах та виставках у Англії, Швейцарії, США, Грузії, Польщі, Італії, Японії, Кореї та Україні.

Олексій Сай (Київ) представив обрані плакати воєнного часу, що вже стали символами цілих етапів війни та боротьби за наші цінності, і що були експоновані на антивоєнних мітингах в Лондоні, Берліні, Варшаві, Амстердамі, Парижі, Нью-Йорку, Вашингтоні, Мілані та інших містах світу: «From every teardrop – bullet will be cast (з кожної сльози  - віділлється куля)», «Good Russians» та «Nothing Common».

Микита Шилімов (Харків) з 2014 року веде активну творчу діяльність, у якій через призму мистецтва показує окупацію Криму та збройну агресію росії проти України. Ключові меседжі творів — мистецько-медійний спротив російській агресії, іронічна деконструкція брехливих ворожих наративів та донесення правди до світової спільноти.

Український ілюстратор, плакатист, театральний художник та автор понад 10 обкладинок сучасних українських книжок Нікіта Тітов (Київ) показав свої відомі на весь світ плакати, що вражають духом української хоробрості та бажанням виживати, боротися та переконують глядачів у тому, що Перемога України дуже близько.  Патріотичний український плакат Нікіти Тітова є взірцем незламного духу українців і на виставці «Українські плакати воєнного часу» був представлений в декількох залах галереї.

Альбіна Ялоза (Київ) займається традиційним ліноритом, в рамках якого досліджує сакральні християнські мотиви, і, через військову агресію кремля, продовжує досліди використовуючи конкретні події війни та власні емоції і психологічний досвід. Це єдині твори в експозиції проєкту, що були представлені виключно українською мовою і були також раніше експоновані на виставках у Чехії, Ізраїлі, Львові та Києві.

В межах програми відбувся виступ оперної співачки з Одеси Ангеліни Статьєвої, володарки вищої нагороди на міжнародному вокальному конкурсі у Фінляндії, вокалістки танго-оркестру «КвінТанго» та півфіналістки «Голосу» Греції, яка виконувала українські народні пісні в сучасному акомпануванні піаніста з Американської Асоціації Джасу (Jazz Foundation of America) Маркуса Перціані (Marcus Persiani).

«Для нас це одночасно велика честь та відповідальність робити такий важливий проєкт вперше, в найбільшому місті Америки. Це країна надає Україні велетенську підтримку не тільки в політичній й макроекономічній сферах, а й напряму протидіє воєнній агресії надаючи Україні зброю і обладнання – коментує організатор проєкту Артур Згуров, громадський діяч, активіст, організатор антивоєнного українського громадського руху в Нью-Йорку, який виступає з проукраїнськими закликами до американського суспільства з самого початку повномасштабної воєнної агресії росії проти України – Для мене це особиста історія. Я працював лікарем в Україні і знаю, що вкрай важливо підтримувати українських лікарів, особливо сьогодні, під час війни. Так само як українські військові, які щодня віддають свої життя за нашу землю, відстоюючи Українську волю, наші лікарі самовіддано рятують людей, стоячи на сторожі майбутнього Української нації».

Всі відвідувачі події мали змогу подивитись кращі концептуальні твори мистецтва сучасного українського плакату воєнного часу та придбати експонати представлені на вставці в межах благодійної акції.

Подію також організовано за підтримки та участі ГО «Спілка Дослідників Сучасного Мистецтва» (Україна), «Cybertone Inc.» (США),  «SpeedPro» Лонг-Айленд-Сіті та ресторану італійської кухні Maestro Pasta (США).

Олена Сперанська, куратор